Bouwserie 19-1001 algemene info

BOUWSERIE 19-1001

MODELSTOOMLOCOMOTIEF OP SCHAAL 11,3  SPOOR 5’’  127MM
FOTOBOUWVERSLAG DOOR RENE WITTEMAN 

Klik op de foto’s hieronder voor een bouwverslag van de stoommotoren en de bouw van de locomotief.

Geschiedenis

De Br 19-10 sneltreinlocomotief met nummer 19 1001 is eind jaren 30 ontwikkeld door Henschel. Het was een revolutionaire verbetering van de stoomtechnologie waardoor het de concurrentie aan zou kunnen met de nieuwe diesel- en elektrische locomotieven. De locomotief had een „Einzelachsantrieb” met acht cilinders in vier dubbele, V-vormige opstellingen; hierdoor haalde het veel hogere snelheden dan de gebruikelijke stoomlocs maar met een veel lager brandstofverbruik. De 19 1001 werd in 1941 in dienst gesteld op de lijn Hamburg-Altona naar Berlijn en Osnabrück. In oktober 1944 raakte de 19 1001 zwaar beschadigd door een Geallieerde luchtaanval. Na de oorlog namen de Amerikanen de locomotief in beslag en werd het in 1946 naar Amerika verscheept. Ondanks de spectaculaire testresultaten van de 19 1001, werden stoommachines als ouderwets beschouwd en was er geen interesse in de verbeterde stoomtechnologie. Duitsland mocht daarom de locomotief terugkopen, mits zij zelf de overtocht bekostigde. Aangezien het land door de oorlog straatarm was geworden, kon de locomotief niet terug worden gehaald en stuurden de Amerikanen het in 1953 naar de schroothoop: de nieuwe technologie, die had kunnen leiden tot de stoomlocomotief van de toekomst, werd tot schroot vermalen. Nieuwe locomotieven zouden voortaan worden uitgerust met diesel- of elektrische motoren.

Technische gegevens

OrigineelModel
Lengte zonder tender14610 mm1360 mm
Dienstgewicht lok109 920 kgca. 130 kg
Werkdruk20 bar8 bar
Cilinder diameter300 mm25 mm
Slag300 mm25 mm
Schuifdiameter180 mm12 mm
Drijfwieldiameter1250 mm110 mm
  • De BR 19 1001 is een stoomlocomotief met 4 aangedreven assen, een voor en achterloop-as.
  • De 4 aangedreven assen zijn elk aan 1 zijde voorzien van een in V-vorm opgestelde 2 cilinder stoommotor onder 90 graden.
  • De stoommotor wordt middels een ophangpunt aan een basisframe gehangen, nagenoeg tegen het wiel met de krukas-uitgang in het hart van de aangedreven as.
  • De ruimte tussen de stoommotor en wiel (en dus de rechtstreekse verbinding hier tussen) is voorzien van een ingenieus systeem wat er voor zorgt dat de kracht van de star opgehangen motor overgebracht wordt naar de verende en schuivende as.
  • De verbinding wordt gemaakt middels een aantal kogelgewrichten en lagerpunten.
  • Bouw van de locomotief Bouw van de stoommotoren Bouw van de locomotief update 1 Bouw van de locomotief update 2 Bouw van de locomotief update 3 Bouw van de locomotief update 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *